Nauczycielskie (pośrednie) poznanie uczniów w młodszym wieku szkolnym. Komunikat z badań
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf (English)

Słowa kluczowe

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
nauczycielskie poznanie
pośrednie poznanie uczniów
etapy nauczycielskiego poznania
„etykietowanie” uczniów

Jak cytować

SKIBSKA, J. Nauczycielskie (pośrednie) poznanie uczniów w młodszym wieku szkolnym. Komunikat z badań. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 227–240, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.279. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/279. Acesso em: 20 kwi. 2024.

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony nauczycielskiemu poznaniu uczniów w młodszym wieku szkolnym. Odnosi się do poznania pośredniego, które można ulokować między poznaniem naukowym a klinicznym. Charakteryzuje stadia nauczycielskiego poznania od poznania wstępnego przez poznanie objawowe i przyczynowe po syntetyczne. Przedstawia czynniki utrudniające nauczycielskie poznanie.
Artykuł prezentuje ponadto wyniki badań przeprowadzonych wśród grupy nauczycieli i uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Badania odnoszą się do nauczycielskiego poznania w kilku obszarach: stosunku uczniów do nauki, ich udziału w lekcjach, zdolności percepcyjnych indywidualnych i na tle klasy, postawy uczniów wobec zadań oraz zachowań społecznych. Obraz nauczycielskiego poznania wyłaniający się z przeprowadzonych analiz świadczy o dużej zgodności nauczycielskich ocen w sto-sunku do uczniów bardzo dobrych oraz dużej niezgodności ocen w odniesieniu do uczniów z trudnościami w uczeniu się oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Takie zróżnicowanie może świadczyć o braku czasowej i merytorycznej modyfikacji „pierwszych danych” oraz braku stadialności nauczycielskiego poznania – jego zatrzymaniu na etapie poznania objawowego oraz „etykietowaniu” uczniów.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.279
pdf (English)

Bibliografia

Ablewicz, K. (2004). Codzienność i fenomenologia – metodologiczne uwagi pedagoga [Daily Life and Phenomenology – Methodological Remarks of the Teacher]. In: S. Palka (ed.), Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych [The Borderlines of Pedagogy and Related Sciences] (pp. 301–312). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ablewicz, K. (2006). Miejsce badań fenomenologicznych w poznaniu sytuacji wychowawczych [The Place of Phenomenological Research in Learning about Educational Situations]. In: D. Kubinowski & M. Nowak (eds.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie [Methodology of Humanist-oriented Pedagogy] (pp. 181–187). Kraków: Impuls.

Janowski, A. (2002). Poznawanie uczniów [Getting to Know Students]. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kunowski, S. (1961). Nauczycielskie poznanie uczniów [Teacher Cognition of Students]. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 43–70.

Lemańska-Lewandowska, E. (2009). Kompetencje nauczyciela klas początkowych [Competence of Early Childhood Education Teacher]. In: B. Kasacova & M. Cabanova (eds.), Učitel’ v preprimárnej a prymárnej edukácii. Teória, výskum, vývoj (pp. 102–116). Banska Bystrica: Univerzita Mateja Bela.

Miłkowska-Olejniczak, G. (1998). Educating teachers and reforming education. Kultura i Edukacja, 4, 94–103.

Szempruch, J. (2006). Kompetencje i zadania nauczyciela w procesie przekształcania szkoły [The Competences and Tasks of the Teacher in the Process of School Transformation]. In: B. Muchacka (ed.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej [School in Learning and Educational Practice] (pp. 223–237). Kraków: Impuls.

Szuman, S. (1947). Talent pedagogiczny [Pedagogical Talent]. Katowice: Wydawnictwo Instytutu Pedagogicznego.

Walenda, A. (2009). Nowe kompetencje potrzebne współczesnemu nauczycielowi – wybrane zagadnienia [New Competences Needed by a Modern Teacher – Selected Issues]. In: L. Hurło, D. Klus-Stańska & M. Łojko (eds.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki [Paradigms of Modern Didactics] (pp. 533–541). Kraków: Impuls.

Żeber-Dzikowska, I., Wysocka-Kunisz, M. & Szydłowska, A. (2016). Kompetencje nauczyciela w kontekście kształcenia [Teacher’s Competences in the Educational Context]. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 9, 93–101.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.