Realizacja planu rozwoju zawodowego nauczycieli przedszkola
PDF (English)

Słowa kluczowe

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
rozwój zawodowy
kształcenie ustawiczne
autorefleksja

Jak cytować

FODOROVÁ, K. . Realizacja planu rozwoju zawodowego nauczycieli przedszkola. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.018229. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/142. Acesso em: 24 lis. 2024.

Abstrakt

W artykule podjęto się analizy składowych zawodowego rozwo-ju nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, w których nauczyciel planuje przebieg rozwoju zawodowego w zakresie kształcenia ustawicznego. Podstawę do podej-mowania takich działań stanowi świadomość nauczyciela dotycząca potrzeby dal-szego kształcenia, jak również własne przemyślenia w odniesieniu do działalności zawodowej. Podczas planowania rozwoju zawodowego nauczyciela przedszko-la ogromną rolę stanowi również kształcenie przygotowawcze. Jedną z form kształcenia przygotowawczego, którego celem jest zdobycie zawodu nauczycie-la edukacji wczesnoszkolnej, są studia na uczelniach wyższych/uniwersytetach. Taką formę studiów obejmują nasze badania naukowe. Badamy wykazywane potrzeby kształcenia ustawicznego, które przedstawiają zakres planu kształcenia zawodowego studentów trzeciego roku studiów łączonych na kierunku naucza-nie wczesno szkolne. Przedmiotowy plan kształcenia zawodowego obejmuje stu-dentów określonej specjalizacji, w której wykazują potrzebę dalszego kształcenia również po zakończeniu studiów. Potrzeby kształcenia ustawicznego studentów badałyśmy również w kontekście ich praktyki pedagogicznej. Naszym celem jest określenie konkretnego obszaru kształcenia w planie rozwoju zawodowego stu-dentów przy założeniu, że struktura obszarów kształcenia w zależności od czasu trwania ich praktyki będzie zróżnicowana. Badałyśmy również źródło ich potrzeb kształcenia, a zatem form i metod postrzegania przez nich aktywności zawodo-wej. Przedmiotem naszych zainteresowań były też przeszkody, które dostrzegają w możliwościach realizacji własnego planu rozwoju zawodowego.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.018229
PDF (English)

Bibliografia

Burkovičová, R. (2008). Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava: Univer-sity of Ostrava in Ostrava, Pedagogical Faculty.

Burkovičová, R. (2013). Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy.Ostrava: University of Ostrava, Pedagogical Faculty.

Kariérní systém (2015). Prague: National Institute for Further Education, http//rizeni-veskolstvi.cz/resources/A5-karierní%20system.pdf.

Kasáčová, B. et al. (2011). Učiteĺ preprimárného a primárného vzdelavania. Bánská Bystrica: Matej Bel University Banská Bystrica Faculty of Education.

Kohnová J. (2004). Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Prague: Charles University, Faculty of Education.

Kohnová, J. (2012). Profesní rozvoj. Sborník příspěvku z konference. Prague: Charles University, Faculty of Education, KREACE, s.r.o.

Nezvalová, D. (2003). Pedagogické kompetence, standardy a kvalita v pregraduální přípravě učitele. Pedagogická orientace, 4.

Smolíková, K. et al. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Pra-gue: VÚP.

Švec, V. (1995). Význam diagnostiky učitelova pjetí výuky v jeho pregraduální přípravě. Pedagogika, 40 (2).

Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Prague: Grada Publishing,a .s.

Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.