Abstract
The process of learning about the world is conditioned by our senses, the more senses are involved in the act of cognition, the greater our knowledge is. The limited perception of stimuli resulting from eye damage has a funda-mental impact on the cognitive, emotional, social, motor and communication spheres. It is difficult to imagine how limited the ability of visually impaired people to satisfy all their personal needs is. The use of multimedia for support and educational work can contribute greatly to the improvement of the quality of the general functioning of visually impaired people, not only in the aspect of teaching and learning.
References
Bednarek, J. (2002). Media w nauczaniu. Warszawa: MIKOM.
Czykier, K. (2013). Audiowizualne doświadczanie świata. Kontekst międzypokoleniowy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Dykcik, W. (1998). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Galewska, Z. (1984). Rehabilitacja okulistyczna dzieci z uszkodzonym wzrokiem. In: E. Benedych (ed.), Rewalidacja dzieci i młodzieży z uszkodzonym wzrokiem (p. 47–69). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej.
Jakubowski, S. (2001). Pomoce dydaktyczne i środki techniczne przydatne w nauczaniu dzieci z uszkodzonym wzrokiem. In: S. Jakubowski (ed.), Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gim-nazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi (p. 77–100). Warszawa: MEN.
Lubawy, H. (2010). Elektroniczne urządzenia wspomagające ucznia słabowidzącego. In: J. Witczak-Nowotna (ed.), Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia (p. 71–88). Warszawa: Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego.
Majewski, T. (2001). Realizacja specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci niewidomych i słabo widzących w integracji szkolnej. In: W. Dykcik & B. Szychowiak (eds.), Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej (p. 233–248). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Osmańska-Furmanek, W. & Furmanek, M. (2001). Technologia informacyjna jako narzędzie w procesie rozwoju zawodowego nauczyciela. In: B. Kędzierska & J. Mig-dałek (eds.), Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Kraków: Rabid.
Ossowski, R. (1998). Pedagogika niewidomych i niedowidzących. In: W. Dykcik (ed.), Pedagogika specjalna (p. 179–189). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Paplińska, M. (2017). Technologiczne wsparcie uczniów niewidomych i słabowidzących w opiniach nauczycieli. In: M. Paplińska & M. Walkiewicz-Krutak (eds.), Tyflopeda-gogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju rehabilitacji i aktywizacji społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Paplińska, M. & Wiazowski, J. (2016). Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji włączającej uczniów niewidomych i słabowidzących – transformacja roli nauczyciela. In: M. Kamińska, Z.P. Kruszewski, A. Gretkowski & B. Skałbania (eds.), Nauczyciel we współczesnej edukacji. Diagnoza – Rozwój – Zmiana. Płock–Warszawa: Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica.
Perrochon, L. & Kennel, A. (1995). W3-Access for Blind People. IEE Symposium on Data Highway.
Bern.Pojda-Wilczek, D. (2002). Opieka i pomoc słabo widzącym. In: S.M. Pojda (ed.), Oku-listyka w kropelce (p. 273–276). Katowice: Śląska Akademia Medyczna.
Sekowska, Z. (2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Siemieniecki, B. & Lewandowski, W. (1999). Internet w szkole. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Sysło, M. (2005). Rozwój technologii informacyjnej a edukacja – stan, kierunki, wy-zwania. In: B. Niemierko & G. Szyling (eds.), Holistyczne i analityczne metody diagnostyki edukacyjnej. Perspektywy informatyczne egzaminów szkolnych (p. 34–60). Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
Tadeusiewicz, R. (2004). Internet jako narzędzie dydaktyczne. In: W. Furmanek & A. Pie-cuch (eds.), Dydaktyka informatyki. Problemy metodyki.Wrocław: Wydawnictwo Uni-wersytetu Wrocławskiego.
Walter, N. (2007). Nowe media dla osób niewidomych i słabowidzących. Poznań: Wy-dawnictwo Naukowe UAM.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.