Abstract
In the case of visual impairment, compensatory activities are focused on early intervention and diagnosis combined with a programme for the development of visual skills, especially in public schools, where importance is attached to educational success and the development of individual personality traits, as well as adapting the support, rehabilitation and education programme to the person with special educational needs. The challenges of cooperation with a visually impaired student are related to the equaling of educational opportunities, combining theoretical content with practical action, searching for programmes, the use of technology and communication (TiK), and working with the child’s resources. Vision impairments affect school difficulties in the cognitive, social, emotional, volitional and physical field. The unadjusted refractive defect (especially hyperopia) and weakened binocular vision contribute to creating an individual model of working with the child with visual impairment. The presented case study shows supporting and therapeutic actions, with emphasis on the use of solution-oriented therapy.
References
Adamowicz-Hummel, A. & Mendruń, J. (1991). Pomagamy słabowidzącym [We Help the Visually Impaired]. Pochodnia, 1–2.
Barraga, N. (1964). Increased Visual Behavior in Low Vision Children. New York: American Foundation for the Blind.
Corn, A.L. (1989). Instruction in the Use of Vision for Children and Adults with Low Vision: A Proposed Program Model. Review, 21, 26–38.
Corn, A.L. & Koenig, A.J. (2002). Literacy for Students with Low Vision: A Framework for Delivering Instruction. Journal of Visual Impairment & Blindness, 96, 305–321.
Czaińska, M. & Dubas, K. (2015). Trening wzrokowy we własnej praktyce [Eye Training in One’s Own Practice]. Optyka, 4(35), 54–56.
Czerwińska, K. (2007). Media w tyfloglottodydaktyce – doniesienia z badań w projekcie „per linguas mundi ad laborem” [Media in Typhloglottodidactics – Reports from Research in the “per linguas mundi ad laborem” Project]. Szkoła Specjalna, 5, 323–332.
Czerwińska, K. (2016). Uczeń z niepełnosprawnością wzroku podmiotem dydaktyki specjalnej [Student with Visual Impairment as Subject of Special Education]. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 19–29.
Gajdzica, Z. (ed.) (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej [A Person with a Disability in a Public Space Reserve]. Kraków: Impuls.
Gąsowska, T. & Pietrzak-Stępkowska, Z. (1994). Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu [Compensatory Work with Children with Reading and Writing Difficulties]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Grałek, M. (ed.) (2003). Okulistyka pediatryczna i zez [Paediatric Ophthalmology and Strabismus]. Wrocław: Urban & Partner.
Grochowalska, M. (2005). Media wizualne a potrzeby rozwojowe i edukacja dzieci [Visual Media and Developmental Needs and Education of Children]. In: E. Kozak- Czyżewska, D. Zdybel & B. Kępa (eds.), Współczesne tendencje rozwoju pedagogiki wczesnoszkolnej [Modern Trends in the Development of Early Childhood Pedagogy] (pp. 407–415). Kielce: MAC Edukacja.
Grosvenor, T. (2007). Optometria [Optometry], transl. K. Kalisz et al. Wrocław: Elsevier Urban & Partner.
Grzech, Z., Budzik, A. & Herman, J. (2009). Trening wzrokowy [Visual Training]. Przegląd Okulistyczny, 1 (28), 4–13.
Grzonkowski, J. & Dybczyński, W. (1992). Światło jako narzędzie ułatwiające osobom słabowidzącym dostrzeganie i poruszanie się [Light as a Tool that Makes It Easier for the Visually Impaired to See and Move]. Przegląd Tyflologiczny, 1–2(24–25), 82–99.
Holbrook, M.C., Koenig, A.J. & Rex, E.J. (2010). Instruction of literacy skills to children and youths with low vision. In: A.L. Corn & J.N. Erin (eds.), Foundations of Low Vision: Clinical and Functional Perspectives (pp. 484–526). New York: AFB Press.
Jakubowski, S. (2005). Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych [The Blind and Partially Sighted Student in a Public Secondary School. A Guide for Public School Teachers]. Warszawa: MENiS.
Nowakowska-Buryła, I. (2005). Media elektroniczne w edukacji wczesnoszkolnej [Electronic Media in Early Childhood Education]. In: E. Kozak-Czyżewska, D. Zdybel & B. Kępa (eds.), Współczesne tendencje rozwoju pedagogiki wczesnoszkolnej [Modern Trends in the Development of Early Childhood Pedagogy] (pp. 416–423). Kielce: MAC Edukacja.
Oleszczyńska-Prost, E. (2011). Zez [Strabismus]. Wrocław: Elsevier Urban & Partner.
Oleszczyńska-Prost, E. (2019). Wady wzroku [Visual Impairment]. In: M. Prost & E. Oleszczyńska-Prost, Okulistyka dziecięca. Kompendium dla lekarzy specjalizujących się w okulistyce i lekarzy innych specjalności [Childhood ophthalmology. Compendium for Doctors Specialising in Ophthalmology and in Other Disciplines]. Warszawa: Medical Education.
Orkan-Łęcka, M. (1999a). Wczesne wspomaganie rozwoju komunikacji u dzieci niewidomych i słabowidzących ze złożoną niepełnosprawnością – model programu edukacyjnego [Early Support for the Development of Communication in Blind and Partially Sighted Children with Complex Disabilities – an Educational Programme Model]. Rewalidacja, 2(6).
Pańczyk, J. (1999). Przesłanki i uwarunkowania niesegregacyjnego kształcenia osób niepełnosprawnych [Rationale and Conditions for Non-segregative Education of the Disabled]. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 10, 75–82.
Perz, K., Buczkowska, H., Miśkowiak, B. & Michalski, A. (2011). Znaczenie korekcji astygmatyzmu u dzieci rozpoczynających naukę szkolną [The Significance of the Correction of Astigmatism in Children Starting School]. Optyka, 5, 26–29.
Pieczyrak, D., Kędzia, B., Tondel, G. & Maples, W.C. (1999). Badania przesiewowe wybranych parametrów wzroku u dzieci w wieku szkolnym [Screening of Selected Vision Parameters in School-Age Children]. Nowiny Lekarskie, 4, 364–380.
Rosa, A. (2017). Zaburzenia wybranych parametrów układu wzrokowego, w tym wady refrakcji jako przyczyna trudności szkolnych u dzieci [Dysfunction of Selected Parameters of the Visual System, Including Refraction Defects as a Cause of School Difficulties in Children]. In: K. Czerwińska & K. Miler-Zdanowska (eds.), Tyflo-pedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych [Typhlopedagogy Towards Diversity of Contemporary Educational and Rehabilitation Challenges] (pp. 116–128). Warszawa: APS.
Rosner, J. & Gruber, J. (1985). Differences in the Perceptual Skills Development of Young Myopes and Hyperopes. American Journal of Optometry and Psychological Optics, 62(8), 501–504.
Rosner, J. & Rosner, J. (1997). The Relationship between Moderate Hyperopia and Academic Achievement: How Much Plus is Enough? Journal of the American Optometric Association, 68(10), 648–650.
Smith, D.D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki [Special Education. Academic Textbook], Vol. 2, transl. J.A. Korbel, Z.S. Litwińska & M.E. Litwiński. Warszawa: APS–PWN.
Styszyński, A. (2011). Astygmatyzm, co to za choroba? [Astigmatism, What Is this Disease?]. Optyka, 5, 20–25.
Turno-Kręcicka, A., Barć, A. & Kański, J.J. (2002). Choroby oczu u dzieci [Eye Diseases in Children]. Wrocław: Górnicki Wydawnictwo Medyczne.
Twaróg-Kanus, A. (2018). Multimedia in Life and Education of Visually Impaired and Blind People. Konteksty Pedagogiczne, 2(11), 65–78.
Twaróg-Kanus, A. (2019). Self-assessment of Diagnostic and Therapeutic Knowledge and Skills of Teachers in Public Schools. Konteksty Pedagogiczne, 2(13), 101–116.
Twaróg-Kanus, A. (2020). Terapia i wsparcie dziecka z dysfunkcją wzroku w środowisku edukacyjnym [Therapy and Support for a Child with Visual Impairment in an Educational Setting]. In: J. Skibska (ed.), Terapia interdyscyplinarna. Wybrane problemy (pp. 89–110). Kraków: Impuls.
Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących [Visual Functioning of Young Visually Impaired Children]. Warszawa: APS.
Walkiewicz-Krutak, M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym [Functional Consequences of Vision Disorders and Difficulties in Developing Reading and Writing Skills of Visually Impaired Children at a Younger School Age]. In: K. Czerwińska & K. Miler-Zdanowska (eds.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych [Typhlopedagogy towards Diversity of Contemporary Educational and Rehabilitation Challenges] (pp. 129–146). Warszawa: APS.
Walthes, R. (2007). Tyflopedagogika [Typhlopedagogy], transl. J. Mink. Gdańsk: GWP.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.