Diagnoza i terapia zachowań u trzyletniego dziecka ze spektrum autyzmu (ASD). Studium przypadku
pdf (Język Polski)

Keywords

autism
diagnosis
early symptoms
therapy

How to Cite

CYGAN, B.; KUROWSKA, B. Diagnoza i terapia zachowań u trzyletniego dziecka ze spektrum autyzmu (ASD). Studium przypadku. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 19, p. 61–76, 2022. DOI: 10.19265/kp.2022.2.19.360. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/360. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The article highlights the need for early diagnosis of autistic disorder (ASD) in children. The authors have indicated the symptoms of ASD in the field of social interaction, speech and communication, play and specific interests and activities that can be observed in the early years of a child's life. Attention is drawn to the frequent co-occurrence of sensory integration disorders. The research has been carried out by means of a case study of a three-year-old boy diagnosed with ASD and accompanying spectrum of difficulties in processing sensory stimuli. The research results have been presented together with the suggestion of therapeutic activities necessary in working with a child diagnosed with ASD, including early development support (EDS), special education (KS) and specialized care services (SUO).

https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.360
pdf (Język Polski)

References

American Psychiatric Association (1987). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Washington: American Psychiatric Association.

American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Washington: American Psychiatric Association.

Ayres, J.A. (2016). Południowokalifornijskie testy integracji sensorycznej. Kraków: Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej.

Błeszyński, J. (2009). Czy echolalia w autyzmie jest problemem komunikacyjnym? W: B. Winczura (red.), Autyzm. Na granicy zrozumienia (s. 101–108). Kraków: Impuls.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2017). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Impuls.

Boenisch, B., Klaro-Celej, L. i Marszycka-Suchecka, J. (2007). ABC konstruowania indywidualnych programów edukacyjnych. Płock: Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Bombińska-Domżał, A. (2019). Zaburzenia ze spektrum autyzmu – analiza różnic i podobieństw głównych nurtów terapeutycznych: behawioralnego, poznawczego i neurorozwojowego w praktyce edukacyjnej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, 12, 5‒20.

Cygan, B. (2019). Diagnoza małego dziecka. Konteksty interdyscyplinarne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Gałecki, P. (red.). (2022). Badanie stanu psychicznego: rozpoznane według ICD-11. Wrocław: Edra Urban & Partner.

American Psychiatric Association (1987). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Washington: American Psychiatric Association.

American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Washington: American Psychiatric Association.

Ayres, J.A. (2016). Południowokalifornijskie testy integracji sensorycznej. Kraków: Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej.

Błeszyński, J. (2009). Czy echolalia w autyzmie jest problemem komunikacyjnym? W: B. Winczura (red.), Autyzm. Na granicy zrozumienia (s. 101–108). Kraków: Impuls.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2017). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Impuls.

Boenisch, B., Klaro-Celej, L. i Marszycka-Suchecka, J. (2007). ABC konstruowania indywidualnych programów edukacyjnych. Płock: Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Bombińska-Domżał, A. (2019). Zaburzenia ze spektrum autyzmu – analiza różnic i podobieństw głównych nurtów terapeutycznych: behawioralnego, poznawczego i neurorozwojowego w praktyce edukacyjnej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, 12, 5‒20.

Cygan, B. (2019). Diagnoza małego dziecka. Konteksty interdyscyplinarne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Gałecki, P. (red.). (2022). Badanie stanu psychicznego: rozpoznane według ICD-11. Wrocław: Edra Urban & Partner.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pedagogical Contexts

Downloads

Download data is not yet available.