Konteksty Pedagogiczne to półrocznik, którego wersją pierwotną jest wersja drukowana. Czasopismo w całości jest poświęcone problemom współczesnej edukacji. Tytuł czasopisma wyznacza płaszczyznę konfrontacji różnorodnych sposobów postrzegania, rozumienia i badania złożonej rzeczywistości edukacyjnej; płaszczyznę interparadygmatycznego i interdyskursywnego dialogu reprezentantów odmiennych opcji teoretycznych i metodologicznych. Konteksty stanowią w założeniu interdyscyplinarne forum wymiany myśli oraz prezentacji wyników i wniosków z badań naukowych w zakresie wieloaspektowego aktualizowania procesów edukacji, wychowania i innych rodzajów uczestnictwa społecznego w zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych i cywilizacyjnych. Tytuł czasopisma podkreśla złożoność i wieloaspektowość poruszanej w czasopiśmie problematyki pedagogicznej i jej kontekstów. W założeniu umożliwia i pobudza do dyskusji wszystkie podmioty edukacji wokół najważniejszych dla współczesności problemów edukacyjnych, podejmuje problematykę bliską nie tylko naukowcom i badaczom, lecz także praktykom – zarówno nauczycielom różnych szczebli kształcenia, jak i specjalistom oraz terapeutom pracującym w różnych ośrodkach.
Zależy nam, by czasopismo stało się przestrzenią, która umożliwi przegląd literatury z kręgu zagadnień wyłonionych przez redaktorów oraz będzie przedstawiać doniesienia z najnowszych badań, a także sprzyjać wymianie doświadczeń i poglądów, co z kolei pozwoli na podejmowanie dialogu i wypracowywanie wspólnych rozwiązań.
Możliwość publikowania tekstów autorów reprezentujących różne dziedziny i subdyscypliny pedagogiczne zapewnia przedsięwzięciu transdyscyplinarny, wielowymiarowy charakter, co z kolei bezpośrednio przekłada się na prezentację szerokiego spektrum podejmowanych rozważań, mających na uwadze potrzeby współczesnego społeczeństwa, zarówno z punktu widzenia dziecka, jak i osoby dorosłej.
Aktualny numer
Współczesna przestrzeń edukacyjna stawia przed uczestniczącymi w niej podmiotami wysokie wymagania, wynikające przede wszystkim z oczekiwań społecznych, wśród których szczególne miejsce zajmują: jakość edukacji podyktowana zmianami zachodzącymi w otaczającym świecie, całościowe spojrzenie na rozwój jednostki, wychowanie sięgające po wartości ponadczasowe. To od tych składowych bowiem w dużej mierze zależy rozwój dziecka tu i teraz, a w przyszłości jego miejsce w życiu społecznym oraz role społeczne pełnione w dorosłym życiu.
Mając na uwadze powyższe, należy postulować, aby działania realizowane w przestrzeni przedszkola i szkoły uwzględniały wartość wychowania oraz stymulowały rozwój dziecka, jego zdolności i zainteresowania. Dlatego też współczesna edukacja wymaga podjęcia i realizacji merytorycznych zmian, których priorytetowym celem będzie dostrzeżenie indywidualności ucznia oraz jego rozwojowych potrzeb. Współczesna edukacja powinna skupić się na nowym pokoleniu uczniów – otwartych i poszukujących innowatorów (Żeber-Dzikowska, Wysocka-Kunisz i Szydłowska, 2016), którzy realizują wciąż nowe zadania wynikające ze zmian zachodzących w otaczającym świecie. Stąd szczególnego znaczenia nabiera dążenie do poprawy jakości procesu edukacyjnego poprzez odejście od standardowego postępowania i działania na rzecz twórczych rozwiązań (Palka, 2015), mających innowacyjny charakter. Rozwiązań, które zapewnią dziecku – uczniowi podążanie własną drogą, opartą na zasadzie przyswajania wiedzy i nabywania umiejętności według indywidualnych możliwości rozwojowych, zgodnie ze strefą najbliższego rozwoju oraz w sposób dobrany odpowiednio do predyspozycji poznawczych dziecka.
Teksty tworzące ten numer czasopisma odnoszą się do wybranych zagadnień edukacji nadających między innymi kierunek zmian. Nawiązują do aktywizowania ucznia oraz stymulowania jego aktywności poprzez wykorzystanie odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz zwracają uwagę na podążanie za rozwojowymi uwarunkowaniami uwzględniającymi współczesne realia życia.
Joanna Skibska
Bibliografia
Palka, S. (2015). Wprowadzanie zmian w procesach i zjawiskach pedagogicznych w badaniach i praktyce edukacyjnej. W: K. Denek, A. Kamińska i P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Aksjologiczno-kulturowy fundament edukacji jutra (s. 129–136). Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Żeber-Dzikowska, I., Wysocka-Kunisz, M. i Szydłowska, A. (2016). Kompetencje nauczyciela w kontekście kształcenia. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 9, 93–101.