Abstrakt
W artykule podjęto problematykę funkcjonowania w roli ucznia dziecka z uszkodzonym słuchem, gdyż jej realizacja – zarówno obowiązków, jak i zadań edukacyjnych – generuje liczne problemy. Dotyczą one uczniów niepeł-nosprawnych napotykających trudności, ale również ich nauczycieli. Przybliżając istotę zaburzeń słuchu, skupiono się na pokazaniu ich konse-kwencji dla zdobywania wiedzy i umiejętności szkolnych. Wskazano także naj-istotniejsze kwestie warunkujące skuteczne dostosowanie wymagań szkolnych oraz przestrzeni edukacyjnej do potrzeb ucznia z wadą słuchu.
Bibliografia
Doniesienia z praktykiDziecko z wadą słuchu w roli ucznia / 149BibliografiaBaran J., Rewalidacja głuchych,[w:] Pedagogika rewalidacyjna,red. A. Hulek, Warszawa 1980.
Ciupińska B., Praca terapeutyczna i rewalidacyjna w aspekcie zaleceń zawartych w opi-niach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej,[w:] W dążeniu do skutecz-nej resocjalizacji,red. A. Kamiński, Warszawa 2013.
Csányi Y., Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Model węgierski, przeł. B. Szymańska, Warszawa 1994.
Doroszewska J., Pedagogika specjalna, t. 1, Podstawowe problemy teorii i praktyki, War-szawa 1989.
Gałkowski T., Kaiser-Grodecka I., Smoleńska J., Psychologia dziecka głuchego, Warszawa 1988.
Geppertowa L., Niektóre właściwości myślenia i mowy dzieci głuchych, [w:] Z zagadnień surdopedagogiki, red. K. Kirejczyk, Warszawa 1970.
Góralówna M., Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, Warszawa 1993.
Gunia G., Wpływ postaw rodzicielskich na proces adaptacji dzieci z wadą słuchu do wa-runków szkoły, [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Socjalizacja i rehabilitacja, red. M. Chodkowska, Lublin 1995.
Sękowska Z., Pedagogika specjalna, Warszawa 1985.
Sikorska D., Wspomaganie rodziny w wychowaniu osoby niepełnosprawnej poprzez uczest-nictwo w zajęciach terapii zajęciowej w środowiskowych domach samopomocy, [w:] Praw-ne, administracyjne i etniczne aspekty wychowania w rodzinie, t. 2, red. S. Bębas, E. Ja-siuk, Radom 2011.
Skibska J., Uczeń z wadą słuchu w młodszym wieku szkolnym w szkole ogólnodostępnej – problemy i ich rozwiązania,[w:] Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD). Wybrane problemy, red. J. Skibska, Kraków 2014.
Witkowski T., Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych (13 rodzajów niepełnospraw-ności),Warszawa 1993.
Wyczesany J., Dziecko z wadą słuchu w szkole podstawowej, Kraków 1992.
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA