Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z perspektywy rodziców
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf (English)

Słowa kluczowe

dziecko niepełnosprawne
niepełnosprawność
specjalne potrzeby
terapia
wczesne wspomaganie rozwoju
wychowanie przedszkolne

Jak cytować

CIUPIŃSKA, B. Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z perspektywy rodziców. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 315–331, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.284. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/284. Acesso em: 26 grudz. 2024.

Abstrakt

Właściwa realizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ma zasadnicze znaczenie dla przyszłej kariery szkolnej dzieci z zaburzeniami rozwoju. Efektywna realizacja zadań przez specjalistów oraz właściwe przygotowanie rodziców do wspierania dziecka w pokonywaniu trudności i barier są nieocenione.
W artykule zaprezentowano rezultaty badań, których przedmiotem uczyniono efektywność wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w opinii rodziców dzieci objętych tą formą pomocy. Przedstawiono poglądy i doświadczenia rodziców związane z wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz korzyści wynikające z zajęć.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.284
pdf (English)

Bibliografia

Chojnacka-Synaszko, B. (2016). Rodzaje uczestnictwa rodziców we wspomaganiu rozwoju dziecka na wczesnym etapie jego życia [Types of Parental Participation in Early Child Development Support]. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 16(4), 204–216.

Ciupińska, B. (2010) Uczeń niepełnosprawny. Przegląd form pomocy i wsparcia w systemie oświaty [Disabled Student. Review of Forms of Help and Support in the Education System]. Zeszyty Naukowe. Pedagogika, 3, 69–86.

Doroszuk, J. & Tersa, K. (2018). Oblicza i znaczenia współpracy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka [The Importance of Cooperation in Early Child Development Support and Its Many Faces]. Niepełnosprawność, 30, 106–121.

Głodkowska, J. (2017). Dziecko Osobą – personalistyczne odczytywanie kanonów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka [Child as a Person – Personalistic Reading of the Canons of ECDS]. In: J. Głodkowska, I. Konieczna, R. Piotrowicz & G. Walczak (eds.), Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania roz-woju dziecka [Interdisciplinary Contexts of Early Intervention and ECDS] (pp. 17–31). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Regulation of the Minister of National Education of 24 August 2017 on organizing early childhood development support (Journal of Laws 2017, item 1635).

Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne [Pedagogical Diagnostics. Selected Research Areas and Practical Solutions]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Skibska, J. (2014). Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start – konteksty wyzwań – komunikat z badań [Supporting the Development of a Small Child as a Chance for a Good Start – Contexts of Challenges – Research Report]. In: G. Gunia & D. Baraniewicz (eds.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością [Theory and Practice of Preventive and Supportive Interactions Supporting the Development of People with Disabilities] (pp. 194–205). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Skrzetuska, E. & Kozyra-Sekulska, M. (2017). Udział rodziców w rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością [Parents’ Participation in the Rehabilitation of a Disabled Child]. In: J. Głodkowska, I. Konieczna, R. Piotrowicz & G. Walczak (eds.), Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka [Interdisciplinary Contexts of Early Intervention and ECDS] (pp. 295–310). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Wrona, S. & Wrona, K. (2016). Strategie radzenia sobie ze stresem stosowane przez rodziców uczestniczących w procesie wczesnej interwencji a indywidualne sieci wsparcia [Stress Coping Strategies Used by Parents Participating in the Early Intervention Process and Individual Support Networks]. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 16(4), 217–224.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.