The child with hearing impairment as a student
PDF (Język Polski)

Keywords

special education
disabled student
hearing impairment

How to Cite

CIUPIŃSKA, B. The child with hearing impairment as a student. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 7, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.2.7.123. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/123. Acesso em: 23 nov. 2024.

Abstract

This article presents certain issues of the functioning of the child with hearing impairment as a student, since the realization of both educational duties and tasks generates numerous problems. These problems concern both disabled students who encounter difficulties and their teachers.While attempting to explain the essence of hearing impairment, much em-phasis was put on its consequences for knowledge acquisition and educational abilities. Also, the most significant issues were pointed out, which condition the effective adjustment of school requirements and educational space to the needs of a student with hearing impairment.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.123
PDF (Język Polski)

References

Doniesienia z praktykiDziecko z wadą słuchu w roli ucznia / 149BibliografiaBaran J., Rewalidacja głuchych,[w:] Pedagogika rewalidacyjna,red. A. Hulek, Warszawa 1980.

Ciupińska B., Praca terapeutyczna i rewalidacyjna w aspekcie zaleceń zawartych w opi-niach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej,[w:] W dążeniu do skutecz-nej resocjalizacji,red. A. Kamiński, Warszawa 2013.

Csányi Y., Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Model węgierski, przeł. B. Szymańska, Warszawa 1994.

Doroszewska J., Pedagogika specjalna, t. 1, Podstawowe problemy teorii i praktyki, War-szawa 1989.

Gałkowski T., Kaiser-Grodecka I., Smoleńska J., Psychologia dziecka głuchego, Warszawa 1988.

Geppertowa L., Niektóre właściwości myślenia i mowy dzieci głuchych, [w:] Z zagadnień surdopedagogiki, red. K. Kirejczyk, Warszawa 1970.

Góralówna M., Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, Warszawa 1993.

Gunia G., Wpływ postaw rodzicielskich na proces adaptacji dzieci z wadą słuchu do wa-runków szkoły, [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Socjalizacja i rehabilitacja, red. M. Chodkowska, Lublin 1995.

Sękowska Z., Pedagogika specjalna, Warszawa 1985.

Sikorska D., Wspomaganie rodziny w wychowaniu osoby niepełnosprawnej poprzez uczest-nictwo w zajęciach terapii zajęciowej w środowiskowych domach samopomocy, [w:] Praw-ne, administracyjne i etniczne aspekty wychowania w rodzinie, t. 2, red. S. Bębas, E. Ja-siuk, Radom 2011.

Skibska J., Uczeń z wadą słuchu w młodszym wieku szkolnym w szkole ogólnodostępnej – problemy i ich rozwiązania,[w:] Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD). Wybrane problemy, red. J. Skibska, Kraków 2014.

Witkowski T., Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych (13 rodzajów niepełnospraw-ności),Warszawa 1993.

Wyczesany J., Dziecko z wadą słuchu w szkole podstawowej, Kraków 1992.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.