Abstract
Proper implementation of ECDS is crucial for the future school career of children with developmental disabilities. Effective implementation of tasks by specialists and the proper preparation of parents to support the child in overcoming difficulties and barriers are invaluable.
The article presents the results of research on the effectiveness of ECDS in the opinion of parents of children receiving this form of assistance. It also presents the views and experiences of parents associated with ECDS and the benefits arising from these activities.
References
Chojnacka-Synaszko, B. (2016). Rodzaje uczestnictwa rodziców we wspomaganiu rozwoju dziecka na wczesnym etapie jego życia [Types of Parental Participation in Early Child Development Support]. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 16(4), 204–216.
Ciupińska, B. (2010) Uczeń niepełnosprawny. Przegląd form pomocy i wsparcia w systemie oświaty [Disabled Student. Review of Forms of Help and Support in the Education System]. Zeszyty Naukowe. Pedagogika, 3, 69–86.
Doroszuk, J. & Tersa, K. (2018). Oblicza i znaczenia współpracy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka [The Importance of Cooperation in Early Child Development Support and Its Many Faces]. Niepełnosprawność, 30, 106–121.
Głodkowska, J. (2017). Dziecko Osobą – personalistyczne odczytywanie kanonów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka [Child as a Person – Personalistic Reading of the Canons of ECDS]. In: J. Głodkowska, I. Konieczna, R. Piotrowicz & G. Walczak (eds.), Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania roz-woju dziecka [Interdisciplinary Contexts of Early Intervention and ECDS] (pp. 17–31). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Regulation of the Minister of National Education of 24 August 2017 on organizing early childhood development support (Journal of Laws 2017, item 1635).
Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne [Pedagogical Diagnostics. Selected Research Areas and Practical Solutions]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Skibska, J. (2014). Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start – konteksty wyzwań – komunikat z badań [Supporting the Development of a Small Child as a Chance for a Good Start – Contexts of Challenges – Research Report]. In: G. Gunia & D. Baraniewicz (eds.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością [Theory and Practice of Preventive and Supportive Interactions Supporting the Development of People with Disabilities] (pp. 194–205). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Skrzetuska, E. & Kozyra-Sekulska, M. (2017). Udział rodziców w rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością [Parents’ Participation in the Rehabilitation of a Disabled Child]. In: J. Głodkowska, I. Konieczna, R. Piotrowicz & G. Walczak (eds.), Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka [Interdisciplinary Contexts of Early Intervention and ECDS] (pp. 295–310). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Wrona, S. & Wrona, K. (2016). Strategie radzenia sobie ze stresem stosowane przez rodziców uczestniczących w procesie wczesnej interwencji a indywidualne sieci wsparcia [Stress Coping Strategies Used by Parents Participating in the Early Intervention Process and Individual Support Networks]. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 16(4), 217–224.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.