Sensory modulation disorders in people with autism spectrum, including Asperger's syndrome. Case study
pdf (Język Polski)

Keywords

autism
diagnosis
early symptoms
therapy

How to Cite

CYGAN, B.; KUROWSKA, B. Sensory modulation disorders in people with autism spectrum, including Asperger’s syndrome. Case study. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 19, p. 77–90, 2022. DOI: 10.19265/kp.2022.2.19.361. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/361. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The article deals with the problem of sensory modu¬lation disorders in children with autism spectrum, including Asperger's syndrome. The problem was discussed on the ex¬ample of an individual case study. The content of the article describes the characteristic behaviors accompanying sensory processing disorders and the reactions that accompany children who manifest such disorders. Support activities and implica¬tions for practice have been proposed.

https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.361
pdf (Język Polski)

References

Ayres, A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna, tłum. J. Okuniewski. Gdańsk: Harmonia Unversalis.

Ayres, J.A. (2016). Południowokalifornijskie testy integracji sensorycznej. Kraków: Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej.

Borkowska, M. i Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Borkowski, G. (2013). Zaburzenia sensorycznej integracji u dziecka z zespołem Aspergera. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza.

Charbicka, M. (2015). Dziecko z zespołem Aspergera. Warszawa: Difin.

Cygan, B. (2018). Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju dziecka z autyzmem. Studia Paedagogica, 11, 85‒96.

Cygan, B. (2018). Zaburzenia przetwarzania sensorycznego jako źródło trudności i niepowodzeń szkolnych dziecka w edukacji wczesnoszkolnej. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LXXI, 93‒106.

Jarzombek-Ziemiańska, S. (2020). Znaczenie terapii integracji sensorycznej w funkcjonowaniu dzieci ze spektrum autyzmu w normie intelektualnej (na przykładzie uczniów Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 2 w Bytomiu). Parezja, 2(14), 121‒129. DOI: 10.15290/parezja.2020.14.10.

Kranowitz, C.S. (2012). Nie-zgrane dziecko. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Maas, V.F. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, tłum. E. Grzybowska, Z. Przyrowski, i M. Ślifirska. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Masgutov, D., Akhmatowa, N. i Krasowska, A (2018). MNRI Terapia neurotaktylna dr Svetlany Masgutovej. Metoda pracy z dziećmi i dorosłymi z wyzwaniami oraz neurodeficytami w psychoruchowym rozwoju. Warszawa: Międzynarodowy Instytut dr Svetlany Masgutovej.

Miller, L.J. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego? Gdańsk: Harmonia.

Przyrowski, Z. (2015). Kwestionariusz rozwoju sensomotorycznego. Warszawa: Empis.

Rynkiewicz, A. (2009). Zespół Aspergera. Gdańsk: Harmonia.

Yack E., Aquilla P. i Sutton S. (2014). Tworzenie więzi poprzez integrację sensoryczną, tłum. A. Zbróg. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pedagogical Contexts

Downloads

Download data is not yet available.