Abstrakt
W artykule poruszono problem zaburzeń mo¬dulacji sensorycznej u dzieci ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera. Omówienia problemu dokonano na przykładzie indywidualnego przypadku. W treści przybliżono charakterystyczne zachowania towarzyszące zaburzeniom prze¬twarzania bodźców sensorycznych oraz opisano reakcje, jakie towarzyszą dzieciom, które je przejawiają. Zaproponowano działania pomocowe oraz implikacje dla praktyki.
Bibliografia
Ayres, A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna, tłum. J. Okuniewski. Gdańsk: Harmonia Unversalis.
Ayres, J.A. (2016). Południowokalifornijskie testy integracji sensorycznej. Kraków: Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej.
Borkowska, M. i Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Borkowski, G. (2013). Zaburzenia sensorycznej integracji u dziecka z zespołem Aspergera. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza.
Charbicka, M. (2015). Dziecko z zespołem Aspergera. Warszawa: Difin.
Cygan, B. (2018). Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju dziecka z autyzmem. Studia Paedagogica, 11, 85‒96.
Cygan, B. (2018). Zaburzenia przetwarzania sensorycznego jako źródło trudności i niepowodzeń szkolnych dziecka w edukacji wczesnoszkolnej. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LXXI, 93‒106.
Jarzombek-Ziemiańska, S. (2020). Znaczenie terapii integracji sensorycznej w funkcjonowaniu dzieci ze spektrum autyzmu w normie intelektualnej (na przykładzie uczniów Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 2 w Bytomiu). Parezja, 2(14), 121‒129. DOI: 10.15290/parezja.2020.14.10.
Kranowitz, C.S. (2012). Nie-zgrane dziecko. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Maas, V.F. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, tłum. E. Grzybowska, Z. Przyrowski, i M. Ślifirska. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Masgutov, D., Akhmatowa, N. i Krasowska, A (2018). MNRI Terapia neurotaktylna dr Svetlany Masgutovej. Metoda pracy z dziećmi i dorosłymi z wyzwaniami oraz neurodeficytami w psychoruchowym rozwoju. Warszawa: Międzynarodowy Instytut dr Svetlany Masgutovej.
Miller, L.J. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego? Gdańsk: Harmonia.
Przyrowski, Z. (2015). Kwestionariusz rozwoju sensomotorycznego. Warszawa: Empis.
Rynkiewicz, A. (2009). Zespół Aspergera. Gdańsk: Harmonia.
Yack E., Aquilla P. i Sutton S. (2014). Tworzenie więzi poprzez integrację sensoryczną, tłum. A. Zbróg. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2022 Konteksty Pedagogiczne