Vol. 2 No. 19 (2022)
Issue Description

Działania edukacyjne nastawione na dziecko oraz jego podmiotowe traktowanie powinny stawiać je w centrum uwagi i pomagać w podejmowaniu działań na rzecz niemarnowania jego zasobów. Szczególną rolę odgrywają tu placówki nastawione na dziecko, są one fundamentem kształcenia społeczeństwa zorientowanego na człowieka. Stąd też kształcenie uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi jest powiązane z uznaniem prawa do bycia innym oraz działaniami na rzecz uczniów o różnych potrzebach i możliwościach. Edukacja ta odrzuca tradycyjne podejście do osób z niepełnosprawnościami, postrzegając niepełnosprawność jako doświadczenie ludzkości oraz jednocześnie gwarantując uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi równoprawny dostęp do edukacji (Baylis, 2002). Ten rodzaj nauczania i wychowywania stanowi pomoc we wspieraniu rozwoju każdego dziecka, a także przesuwa ważność realizacji programu na drugi plan. Każde dziecko jest bowiem wyjątkowe – posiada indywidualne cechy, zainteresowania, umiejętności, możliwości oraz potrzeby edukacyjne. „Wszystkie dzieci są wyjątkowe i wartościowe, a dzieci niepełnosprawne mają szczególną umiejętność pomagania innym w rozwijaniu takich cech jak: życzliwość, umiejętność współpracy i wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka” (Samad i Fairbairn, 2000, s. 121). Indywidualne spojrzenie i zróżnicowane traktowanie każdego dziecka mają gwarantować optymalny rozwój jednostki oraz umożliwiać pokonywanie ograniczeń.

Joanna Skibska

Bibliografia
Baylis, P. (2002). Edukacja włączająca. W: J. Bogucka, D. Żyro i T. Wejner (red.), Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans. Materiały z konferencji. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN
Samad, K. i Fairbairn, S. (2000). Równe szanse a integracja – z perspektywy szkoły powszechnej. W: G. Fairbairn i S. Fairbairn (red.), Integracja dzieci o specjalnych po¬trzebach wybrane zagadnienia etyczne (s. 111‒122), tłum. A Fus i W. Tabisz. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Articles

Izabella Kucharczyk, Urszula Gosk-Sobańska
11-31
Dyslexia and vestibular and proprioceptive disorders and neuromotor immaturity
https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.357
pdf (Język Polski)
Agata Chilman
33-42
Methods of therapeutic work with aphasia patients
https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.358
pdf (Język Polski)
Edita Satinská
43-60
Education of children and pupils with type 1 diabetes in kindergartens and primary schools in the Czech Republic
https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.359
pdf (Język Polski)
Barbara Cygan, Barbara Kurowska
61-76
Diagnoza i terapia zachowań u trzyletniego dziecka ze spektrum autyzmu (ASD). Studium przypadku
https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.360
pdf (Język Polski)
Barbara Cygan, Barbara Kurowska
77-90
Sensory modulation disorders in people with autism spectrum, including Asperger's syndrome. Case study
https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.361
pdf (Język Polski)
Sabina Pawlik
91-105
Autism Friendly University – reflections from a visit to Dublin City University
https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.362
pdf (Język Polski)
Magdalena Bełza-Gajdzica
107-122
University in the era of the Accessibility Act – good practices at the University of Silesia
https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.363
pdf (Język Polski)
Izabella Gałuszka, Agnieszka Ochman
123-137
Experiencing a crisis by parents of a child with intellectual disability
https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.364
pdf (Język Polski)
Szymon Śleboda, Wojciech Oronowicz-Jaśkowiak
139-153
Esteville. An example of an educational game as a tool supporting the learning process of medical communication
https://doi.org/10.19265/kp.2022.2.19.365
pdf (Język Polski)