Vol. 1 No. 20 (2023)
Issue Description

Uwzględnienie w pracy pedagoga podmiotowości dziecka stanowi swoisty wyznacznik i miernik wiedzy oraz umiejętności dobrego nauczyciela-wychowawcy. Stąd też jako źródło gotowych wskazówek i rozwiązań, wymagających czasami modyfikacji do warunków panujących we współczesnej przestrzeni edukacyjnej, może posłużyć spadek intelektualny pozostawiony przez Janusza Korczaka. Jego spuścizna oparta jest na przesłaniu, że dziecko to człowiek, mający swoje radości, ale też problemy, będący równoprawnym partnerem przeżywania, doświadczania i działania w otaczającym go świecie. Dlatego chcąc pełnić misję bycia dobrym nauczycielem-wychowawcą, musimy pamiętać, że – jak pisał Korczak – „dusza dziecka jest równie złożona jak nasza, pełna podobnych sprzeczności, tragicznie zmagająca się w odwiecznym: pragnę, ale nie mogę, wiem, że należy, ale nie podołam. Wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje, przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil, łzawym wzrokiem nieraz patrzeć będzie na walkę anioła z szatanem, gdzie biały anioł triumf odnosi” (Korczak, 1992, s. 82).
Uświadamiając sobie znaczenie spuścizny pozostawionej przez J. Korczaka, należy pamiętać o jego słowach: „dziecko, sto masek, sto ról zdolnego aktora (…) – bacznie obserwuje dorosłych, śledzi ich czyny i słowa, przewyższa nas siłą uczuć, dorównuje w dziedzinie intelektu, brak mu tylko doświadczenia” (Korczak, 1957, s. 181). Różnica między dzieckiem a dorosłym wynika z posiadanego przez nich doświadczenia, dorosły bowiem nabywa je latami, ucząc się żyć w gąszczu złych i dobrych chwil oraz życzliwych i nieprzychylnych ludzi. Natomiast dzieci gromadząc doświadczenia, jednocześnie powinny otrzymywać nasze zrozumienie i wsparcie, by mogły stawać się diamentami.

Joanna Skibska

Bibliografia
Korczak, J. (1957). Wybór pism pedagogicznych. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo PZWS.
Korczak, J. (1992). Jak kochać dziecko. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.

Articles

Urszula Chęcińska
11-21
From Korczak to Kulmowa. Child and language. Prolegomena
https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.369
pdf (Język Polski)
Aneta Świder-Pióro
23–38
The beautiful and ugly space of childhood – can it be tamed in the language? The attempts to capture the child’s world existence in contemporary literature for the youngest
https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.370
pdf (Język Polski)
Marta Makarewicz
39-59
Building a positive self-image by developing language skills of students at a younger school age
https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.371
pdf (Język Polski)
Joanna Buława-Halasz
61-72
Communication skills of a child with autism spectrum disorder
https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.372
pdf (Język Polski)
Julia Magdalena Karapuda
73–83
Teacher professiolect used in the formulation of descriptive behavioural grades on school certificates. Exploratory study
https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.373
pdf (Język Polski)
Anna Boguszewska
85–99
On the illustration of Janusz Korczak’s children’s literature
https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.374
pdf (Język Polski)
Aleksandra Sławińska
101–113
They are like “wings” for a young musician. On the literary works of Joanna Kulmowa in the psychological and pedagogical support of students in a primary music school
https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.375
pdf (Język Polski)
Agnieszka Zając
115–131
Prenatal, perinatal and infant development and the possibility of sensory dysfunctions – mothers’ stories
https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.376
pdf (Język Polski)
Wiktoria Gierlak, Tomasz Warchoł
133–145
Activation of early school education students with the use of coding mats
https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.377
pdf (Język Polski)
Mateusz Szast, Liliya Morska
147–163
Micromanagement or macromanagement? Diagnostic procedures of management styles in the selected educational institutions – a pilot study
https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.378
pdf