Vol. 1 No. 1 (2013)
Issue Description

Idealną metodą jest taka, która wychodzi naprzeciw wszystkim trudnościom napotkanym przez uczniów, ale to już wcale nie metoda, lecz sztuka i talent.

Lew Tołstoj

Współcześnie przedszkole i szkoła pełnią nie tylko funkcje dydaktyczno-wychowawcze, lecz przede wszystkim przygotowują do życia w społeczeństwie oraz wspierają rozwój jednostki – wskazując drogi poszukiwań i ucząc samodzielności. W związku z tym bardzo istotne jest podejmowanie wczesnych działań, mających na celu dostosowanie przestrzeni przedszkola i szkoły do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, po to, by mogło ono, wykorzystując swój potencjał, uczyć się i prawidłowo rozwijać. Edukacja dziecka, a szczególnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymaga podejścia interdyscyplinarnego opartego na podejmowaniu zintegrowanych działań oraz całościowym spojrzeniu na dziecko, z wykorzystaniem wielospecjalistycznej wiedzy i działań ukierunkowanych na nie, co pozwoli je mądrze wychowywać i edukować. Tworząc odpowiednie warunki – sprzyjające rozwojowi dziecka – pozwalamy mu stawać się lepszym i wrażliwszym oraz eliminować i pokonywać trudności, a tym samym wskazywać drogi rozwoju indywidualnych umiejętności i zdolności.

Pierwszy numer czasopisma „Konteksty Pedagogiczne” został poświęcony zaburzeniu rozwoju należącego do tzw. autystycznego spektrum. Opublikowane teksty przedstawiają problematykę dotyczącą wczesnej diagnozy małego dziecka, odnoszą się do funkcjonowania dziecka z autyzmem i jego problemów somatycznych, omawiają zagadnienia związane z edukacją i terapią. Ważnym głosem w niniejszym opracowaniu jest głos Rodziców, których teksty uchylają drzwi do świata dziecka z autyzmem i jego rodziny oraz przedstawiają 14 / Słowo wstępne sposoby pokonywania trudności związanych z „oswajaniem autyzmu”. Myślą przewodnią większości artykułów jest przekonanie, iż dziecko ze spektrum autyzmu bezwzględnie powinno zostać zrozumiane i zaakceptowane oraz otoczone szacunkiem. Musi mieć stworzone takie warunki i tak zorganizowaną przestrzeń życiową, w tym przedszkolną i szkolną, aby możliwy był jego rozwój i podmiotowe traktowanie.

Priorytetem staje się dostosowanie otoczenia do jego możliwości i potrzeb, zainteresowań i zdolności, co bezpośrednio ma przyczynić się do budowania wiedzy i umiejętności dziecka na podstawie tego, co wie i jest mu znane, a nie na tym, co odległe i pozostające poza jego percepcyjnymi możliwościami. Niech poznaje otaczającą rzeczywistość – dotykając, zmieniając i przekształcając świat – w działaniu i poprzez podejmowanie decyzji oraz uczestniczenie w szeroko rozumianym życiu społecznym, w tym również w grupie rówieśniczej. Zawsze należy mieć na uwadze to, że jednym z ważniejszych celów edukacji dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinno stać się przygotowanie go do bycia pełnoprawnym członkiem społeczności, z uwzględnieniem umiejętności składowych – odpowiedzialnego współdziałania i kierowania swoim zachowaniem oraz kształtowania zaradności życiowej i samodzielności na miarę indywidualnych możliwości, a także samoakceptacji. Każdy z nas chce być rozumiany, akceptowany po to, by móc doświadczać świata przyjaznego, w którym można realizować siebie i własne marzenia.

Joanna Skibska

Articles

Ewa Pisula
Narzędzia przesiewowe pomocne w rozpoznawaniu ryzyka autyzmu u dzieci w wieku do trzech lat
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.35
PDF (Język Polski)
Ewa Kochanowska, Joanna Skibska, Justyna Wojciechowska
The individual needs of a child – a pupil with autism.Communication – social interactions – education
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.36
PDF (Język Polski)
Beata Kazek, Ewa Emich-Widera
Somatic disorders in persons with autism
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.39
PDF (Język Polski)
Anna Borzęcka
Health problems in children with autism
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.40
PDF (Język Polski)
Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk
The flexibility and diversity of proinclusive activitiesand solutions in the education system as a remedyin teaching children with special needs
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.41
PDF (Język Polski)
Anna Waligóra-Huk
The methods of stimulation of the vestibular systemand proprioception in children with autism spectrum disorders
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.42
PDF (Język Polski)
Rafał Majzner
The role of music therapy in working with childrenwith special educational needs
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.43
PDF (Język Polski)
Lidia Kataryńczuk-Mania
Sound therapy – the Peter Hess method in work with pre-schooland early school-age children and with children with special educational needs
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.44
PDF (Język Polski)
Marzenna Zaorska, Joanna Trajdowska
Does teaching english to children with autism make sense(based on the opinions of autistic children’s parents)?
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.45
PDF (Język Polski)
Ewa Korulska
The functioning of children with autism spectrum disordersat a non-public school or inclusion in a non-inclusive school
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.46
PDF (Język Polski)
Małgorzata Czyż
Non-directive therapies in autism on the exampleof the Growth through Play System
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.47
PDF (Język Polski)
Barbara Pietrowska
Proactive and reactive strategies for dealing with difficult behavior in children with autism spectrum disorders. A case study
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.48
PDF (Język Polski)
Agnieszka Wilk
Supporting language development in a child with seriousdevelopmental disorders. Selected methods of work withautistic children in neurologopedic therapy – a case study
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.49
PDF (Język Polski)
Marek Hoffmann
Being a parent of an autistic child – positives, negatives and challenges
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.50
PDF (Język Polski)
Ryszard Bryzek
We are all autistic
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.51
PDF (Język Polski)
Andrzej Wolski
Limited, repeated and stereotypical patterns of behavior, interestsand activities in small children with autism spectrum
https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.176
PDF (Język Polski)