Vol. 2 No. 7 (2016)
Issue Description

Współczesny świat generuje wiele możliwości wsparcia dziecka uwzględniających szereg działań. Wśród nich szczególne miejsce powinny zająć te, które odnoszą się do środowiska wychowawczego, spersonalizowanego podejścia do dziecka oraz szeroko rozumianej edukacji. Działania, o których tu mowa, są swoistym, złożonym procesem, dlatego aby przebiegał on prawidłowo, muszą zostać stworzone korzystne warunki, wśród których najważniejszy jest wymierny profesjonalizm odwołujący się do czynności świadomych, planowych i celowych, ukierunkowanych na dziecko, wywoływanie zmian, również w najbliższym środowisku. Dodatkowo uwarunkowania charakteru wsparcia powinny przewidywać potrzeby indywidualne, w taki sposób, by terapia mogła dostarczać bodźców rozwojowych „na miarę” – dostosowanych do dziecka spersonalizowanych. Personalizacja działań stanowi tu istotę ich skuteczności i jakości, ponieważ dzięki niej wsparcie jest ukierunkowane na „konkretną” jednostkę, a co najważniejsze – pozwala uwzględnić potencjał rozwojowy oraz gotowość funkcjonalną, tzn. to, „co dziecko już potrafi, a co jeszcze jest dla niego odległe i zbyt skomplikowane. Takie spojrzenie […] pozwala wskazać aktywności, które – stymulowane i wzmocnione – zostaną przekształcone w spontaniczne zachowania, dzięki którym dziecko będzie bardziej podatne na nabywanie nowych wiadomości i umiejętności, dostosowanych do indywidualnych możliwości poznawczych dziecka […]”1 . Podejście spersonalizowane, uwzględniające możliwości rozwojowe, pozwala dziecku wykonywać zadania zgodnie z dostosowanymi do niego wymaganiami, w czasie, który dla jego rozwoju w danym momencie jest najbardziej odpowiedni, i w taki sposób, aby zagwarantować najbardziej efektywne wykonanie tego zadania. Kolejną bardzo ważną kwestią dotyczącą wsparcia dziecka jest współdziałanie podmiotów decydujących o przebiegu jego rozwoju. Właściwa współpraca zapewnia kompleksowe „otulenie” dziecka profesjonalnymi działaniami „na miarę”, z uwzględnieniem sposobu postępowania oraz czasu ich realizacji (jak wspomniano powyżej), co z kolei warunkuje zmiany zachodzące w dziecku oraz gwarantuje zdobywanie nowych doświadczeń.

Działania, o których tu mowa, muszą podlegać systematycznej ewaluacji, gdyż tylko wówczas ich kierunek będzie wyznaczany jakością i rodzajem zmian zachodzących w dziecku, których podstawę stanowią jego potrzeby oraz możliwości rozwojowe. Ustawiczna aktualizacja kierunku postępowania jest gwarantem „zmian dla rozwoju” oraz osiągania przez dziecko sukcesów na różnych płaszczyznach. Teksty tworzące ten numer „Kontekstów Pedagogicznych” odnoszą się do wybranych problemów wsparcia jednostki oraz wykorzystywania możliwości rozwojowych dziecka, ze szczególnym odniesieniem do tych aspektów, które decydują o jakości spersonalizowanych i profesjonalnych działań ukierunkowanych na dziecko. Wsparcie rozwoju jednostki przekłada się na wymiar istnienia całego społeczeństwa, dla którego jednostka stanowi podmiot. Dbałość o rozwój z perspektywy potrzeb i możliwości warunkuje jakość życia, która dla każdego człowieka powinna sięgać najwyższego z możliwych poziomów. Wymiana doświadczeń, jak również otwarcie na to, co nowe, oraz nieustająca potrzeba doskonalenia metod i form wsparcia bezpośrednio wiążą się z wymiarem wielopłaszczyznowych działań, które spersonalizowane, przy zachowaniu pełnego profesjonalizmu, odpowiadają za oczekiwany postęp.

Joanna Skibska

Articles

Aldona Kopik
Multiple Intelligences – an array of the child’s abilities
https://doi.org/10.19265/KP.2016.02715
PDF (Język Polski)
Liliya Morska
Contemplations on why primary schoolchildren fail and how to help them prevent study failure
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.115
PDF
Katarzyna Ożańska-Ponikwia
Tomatis auditory stimulation and learning difficulties – an overview of recent studies
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.116
PDF
Piotr Wolski, Jadwiga Agnieszka Tuchowska
Brain asymmetry, laterality and stuttering
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.117
PDF (Język Polski)
Karel Neubauer
Timely development-focused diagnostics and stimulation of articulatory skills in children at the start and during pre-school age. The development of articulation in children and the question of a timely start of effective stimulation in the Czech Republic
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.118
PDF
Renata Michalak
Primary education in the context of shaping the motivation for learning. An overview of the phenomenon in a context of the research
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.119
PDF (Język Polski)
Małgorzata Półtorak
Chosen conditioning of learning difficulties and learning failures in the opinion of students and teachers
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.120
PDF (Język Polski)
Daria Sikorska
Stimulating the development of speech in children of preschool age with Down syndrome
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.121
PDF (Język Polski)
Gabriela Kowalska
A child with muscular dystrophy in the Polish educational system. A research report
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.122
PDF (Język Polski)
Beata Ciupińska
The child with hearing impairment as a student
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.123
PDF (Język Polski)
Anna Borzęcka
151-161
Augmentative and Alternative Communication while working with a child diagnosed with autism spectrum disorders
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.124
PDF (Język Polski)
Marlena Duda
„Smart moves improving mind...” in the opinion of students of pedagogy – dilemmas and choices
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.125
PDF (Język Polski)
Ewa Musiał
Pedagogical education of preschool children parents as a space for the professional activity of teachers
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.126
PDF (Język Polski)
Janina Sabat
Recenzja książki Katarzyny Hul, Eweliny Polak, Moniki Kijowskiej, Aleksandry Jackowicz Język migowy medyczny. Ratownictwo medyczne. Materiały dydaktyczne do nauki, ćwiczenia (RS Druk Drukarnia Wydawnictwo, Rzeszów 2015)
https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.127
PDF (Język Polski)